«

»

ORDIN Nr.5555 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si functionarea centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si asistenta educationala

M.Of.Nr.759 din 27 octombrie 2011

ORDIN Nr.5555
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si functionarea
centrelor judetene/al municipiului Bucuresti
de resurse si asistenta educationala

In baza prevederilor art. 99 alin. (2) si (7) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului,

ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului emite prezentul ordin.

Art. 1. – Se aproba Regulamentul privind organizarea si functionarea centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si asistenta educationala, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. – La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 5.418/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistenta educationala si a regulamentelor-cadru ale institutiilor din subordine, precum si orice alte dispozitii contrare.
Art. 3. – Directia generala management, resurse umane si retea scolara din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, inspectoratele scolare, centrele judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si asistenta educationala si unitatile de invatamant duc la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. – Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului,
Daniel Petru Funeriu

Bucuresti, 7 octombrie 2011.
Nr. 5.555.

ANEXA
REGULAMENT
privind organizarea si functionarea centrelor judetene/al
municipiului Bucuresti de resurse si asistenta educationala

Capitolul I
Dispozitii generale

Art. 1. – In fiecare judet functioneaza centrul judetean de resurse si asistenta educationala, denumit in continuare CJRAE, iar in municipiul Bucuresti functioneaza Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala, denumit in continuare CMBRAE.
Art. 2. – (1) Centrele mentionate la art. 1 sunt unitati conexe ale invatamantului preuniversitar, cu personalitate juridica, subordonate Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, coordonate metodologic de inspectoratele scolare judetene (ISJ)/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti (ISMB).
(2) CJRAE/CMBRAE reprezinta o institutie de invatamant special integrat specializata in oferirea, coordonarea si monitorizarea de servicii educationale specifice acordate copiilor/elevilor, cadrelor didactice, parintilor si membrilor comunitatii, pentru a asigura tuturor accesul la o educatie de calitate, precum si asistenta necesara in acest sens.
Art. 3. – CJRAE/CMBRAE coordoneaza, monitorizeaza si evalueaza, la nivel judetean/al municipiului Bucuresti, activitatea centrului judetean de asistenta psihopedagogica (CJAP)/Centrului Municipiului Bucuresti de Asistenta Psihopedagogica (CMBAP) si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica, a centrelor si cabinetelor logopedice interscolare, colaboreaza cu centrele scolare pentru educatie incluziva in vederea asigurarii serviciilor educationale specializate, coordoneaza, monitorizeaza si evalueaza servicii specializate de mediere scolara.
Art. 4. – Scopul activitatii CJRAE/CMBRAE il constituie asigurarea calitatii serviciilor educationale in domeniile mentionate.
Art. 5. – Obiectivele principale ale activitatii CJRAE/CMBRAE sunt:
a) cuprinderea si mentinerea in sistemul de invatamant obligatoriu a tuturor copiilor/tinerilor, indiferent de particularitatile lor psihoindividuale si sociale;
b) asigurarea suporturilor suplimentare necesare desfasurarii educatiei de calitate in functie de potentialul biopsihosocial al fiecarui copil/tanar;
c) informarea si consilierea cadrelor didactice in spiritul optimizarii activitatii didactico-educative;
d) colaborarea cu factorii educationali implicati in dezvoltarea personalitatii elevilor/tinerilor in scopul integrarii optime a acestora in viata scolara, sociala si profesionala;
e) implicarea parintilor in activitati specifice unei relatii eficiente scoala-familie-comunitate, ca baza a adaptarii scolare si a integrarii sociale a copiilor/tinerilor;
f) organizarea elaborarii de studii privind abandonul scolar, comportamentul deviant juvenil, anturajul negativ, activitatile extrascolare/timpul liber;
g) organizarea de programe si proiecte antiviolenta in mediul educational.
Art. 6. – Finantarea CJRAE/CMBRAE, a centrelor si cabinetelor de asistenta psihopedagogica, precum si a centrelor si cabinetelor logopedice interscolare se asigura de la bugetul consiliului judetean/sectorului municipiului Bucuresti, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat prin bugetele locale ale consiliilor judetene si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in baza prevederilor art. 99 alin. (5) si art. 110 alin. (3) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011.

Capitolul II
Responsabilitatile si serviciile furnizate de CJRAE/CMBRAE

Art. 7. – CJRAE/CMBRAE indeplineste urmatoarele functii:
a) de coordonare, monitorizare si evaluare a serviciilor educationale specifice din judet/municipiu;
b) de monitorizare a evolutiei beneficiarilor serviciilor educationale;
c) de informare si documentare pentru beneficiarii serviciilor educationale;
d) de colaborare cu partenerii sociali din comunitate, precum si cu organizatii si asociatii la nivel national si international.
Art. 8. – CJRAE/CMBRAE dezvolta urmatoarele servicii:
a) servicii de asistenta psihopedagogica si orientare scolara si profesionala, furnizate prin centrele judetene si prin cabinetele scolare de asistenta psihopedagogica;
b) servicii de terapii logopedice, furnizate prin centrele si prin cabinetele logopedice interscolare;
c) servicii de evaluare, orientare/reorientare dinspre scoala speciala spre scoala de masa si invers, prin intermediul comisiei de orientare scolara si profesionala, la propunerea serviciului de evaluare si orientare scolara si profesionala din cadrul CJRAE/CMBRAE, in baza prevederilor art. 54 alin. (2) din Legea nr. 1/2011;
d) servicii de mediere scolara, furnizate de mediatorii scolari;
e) servicii de consultanta pentru educatie incluziva, furnizate de centrele scolare pentru educatie incluziva;
f) servicii de formare, prin parteneriate cu institutii abilitate sa ofere formare initiala, conform unor acorduri-cadru, in baza prevederilor art. 239 alin. (2)-(4) din Legea nr. 1/2011;
g) servicii de informare si consiliere pentru cadre didactice, copii, parinti, precum si pentru alti membri ai comunitatii;
h) servicii de consiliere si prevenire a delincventei si predelincventei juvenile.
Art. 9. – Responsabilitatile CJRAE/CMBRAE sunt urmatoarele:
a) coordoneaza, monitorizeaza si evalueaza metodologic si stiintific serviciile educationale realizate de catre CJAP/CMBAP, cabinetele de asistenta psihopedagogica, centrele si cabinetele logopedice;
b) colaboreaza din punct de vedere metodologic cu centrele scolare pentru educatie incluziva in vederea furnizarii serviciilor specializate;
c) constituie echipe multidisciplinare de interventie timpurie, menite sa realizeze evaluarea tuturor copiilor, monitorizarea, depistarea si asistenta precoce corespunzatoare a celor cu cerinte educationale speciale sau cu risc in dezvoltarea competentelor personale;
d) propune ISJ/ISMB scolarizarea la domiciliu pentru copiii nedeplasabili, respectiv infiintarea de clase sau de grupe in spitale conform unei metodologii-cadru elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, in baza prevederilor art. 52 alin. (3) din Legea nr. 1/2011;
e) ofera servicii de evaluare complexa si diagnosticare a gradului de deficienta pentru copiii, elevii si tinerii cu cerinte educationale speciale din invatamantul special, special integrat si din invatamantul de masa, prin intermediul serviciului de evaluare si orientare scolara si profesionala si al centrelor scolare pentru educatie incluziva, pe baza colaborarii dintre comisiile din cadrul CJRAE/CMBRAE si comisiile pentru protectia copilului din cadrul directiilor generale judetene/a municipiului Bucuresti de asistenta sociala si protectia copilului, colaborarea intre comisii realizandu-se conform unui protocol de colaborare, in baza prevederilor art. 50 alin. (1) si (2) si art. 51 alin. 1 din Legea nr. 1/2011;
f) participa la formarea initiala a cadrelor didactice, prin asigurarea practicii pedagogice in unitati de invatamant preuniversitar din judet/municipiu, in baza acordurilor/ parteneriatelor;
g) participa la formarea continua prin identificarea nevoii de formare si furnizeaza servicii in domeniu in baza prevederilor art. 239 si 240 din Legea nr. 1/2011;
h) colaboreaza cu institutiile acreditate in scopul formarii initiale si continue, cu casa corpului didactic, institutii de invatamant superior, organizatii neguvernamentale etc., in baza unor acorduri-cadru/parteneriate;
i) informeaza si consiliaza cadrele didactice in domeniul educatiei incluzive;
j) informeaza beneficiarii in domeniul consilierii privind cariera;
k) realizeaza materiale si mijloace de invatamant cu valoare de suport metodico-stiintific pentru cadrele didactice din invatamantul preuniversitar;
l) evalueaza specialistii care ofera servicii educationale din centrele de asistenta psihopedagogica si din centrele logopedice, precum si mediatorii scolari;
m) realizeaza o baza de date care centralizeaza toate serviciile oferite beneficiarilor si semneaza/aproba documentele elaborate de profesionistii din subordine, planuri de activitate, rapoarte de activitate etc.;
n) gestioneaza registrul de evidenta a salariatilor din subordine, cu exceptia personalului din centrele scolare pentru educatie incluziva;
o) analizeaza si gestioneaza propunerile venite din partea unitatilor din invatamantul preuniversitar privind infiintarea de cabinete de asistenta psihopedagogica si cabinete logopedice, pentru a oferi servicii educationale specifice direct beneficiarilor, cu avizul/sprijinul consiliului judetean si al ISJ/ISMB;
p) realizeaza studii si cercetari pe baza unei analize de nevoi si la solicitarea partenerilor educationali;
q) faciliteaza relationarea unitatilor si institutiilor din invatamantul preuniversitar cu comunitatea, prin parteneriate, proiecte si programe.
Art. 10. – De serviciile CJRAE/CMBRAE beneficiaza:
a) copii, elevi si tineri;
b) parintii sau apartinatorii legali ai copiilor;
c) personalul angajat in unitatile de invatamant sau in alte institutii care actioneaza in domeniul problematicii copiilor;
d) membri ai comunitatii locale.
Art. 11. – CJRAE/CMBRAE poate organiza prestari de servicii pentru activitatile circumscrise de prezentul regulament, in baza unui contract de prestari de servicii.

Capitolul III
Resurse umane si materiale

Art. 12. – (1) CJRAE/CMBRAE are urmatoarea structura organizatorica:
a) personal de conducere;
b) personal didactic;
c) personal didactic auxiliar;
d) personal nedidactic.
(2) Conducerea CJRAE/CMBRAE este asigurata de un consiliu de administratie.
(3) Consiliul de administratie al CJRAE/CMBRAE are un numar impar de membri, cuprins intre 9 si 13, din care fac parte:
a) directorul CJRAE/CMBRAE;
b) un reprezentant al consiliului judetean/local;
c) un reprezentant al institutiei primarului municipiului Bucuresti, pentru CMBRAE;
d) coordonatorul centrului judetean de asistenta psihopedagogica;
e) coordonatorul centrului logopedic interscolar;
f) un reprezentant al mediatorilor scolari;
g) un reprezentant al ISJ/ISMB, desemnat prin decizie a inspectorului scolar general;
h) cadre didactice.
(4) La sedintele consiliului de administratie al CJRAE/CMBRAE sunt invitati sa participe, cu statut de observatori, reprezentantii organizatiilor sindicale.
Art. 13. – Consiliul de administratie al CJRAE/CMBRAE functioneaza in baza prevederilor art. 96 din Legea nr. 1/2011 si ale metodologiei-cadru de organizare si de functionare a consiliului de administratie al unitatilor de invatamant preuniversitar, aprobata prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
Art. 14. – (1) Statul de functii al CJRAE/CMBRAE, avizat de catre ISJ/ISMB, va cuprinde:
a) un post didactic de profesor cu functia de director;
b) posturi didactice de profesori consilieri scolari si profesori logopezi;
c) posturi didactice auxiliare;
d) posturi nedidactice.
(2) Numarul total de posturi/catedre din cadrul CJRAE/CMBRAE este cel aprobat de ISJ/ISMB, la propunerea CJRAE/CMBRAE, cu consultarea serviciilor specializate din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(3) Infiintarea posturilor didactice din cabinetele de asistenta psihopedagogica si din cabinetele logopedice interscolare se face in conditiile stabilite de lege.
(4) Personalul didactic si didactic auxiliar al CJRAE/ CMBRAE va fi incadrat de catre directorul CJRAE/CMBRAE, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Art. 15. – Consiliile judetene asigura baza tehnico-materiala corespunzatoare pentru functionarea CJRAE/CMBRAE.

Capitolul IV
Incadrarea, normarea si salarizarea personalului

Art. 16. – Personalul didactic si didactic auxiliar al CJRAE/CMBRAE beneficiaza de toate drepturile prevazute de Legea nr. 1/2011.
Art. 17. – (1) Functia de director al CJRAE/CMBRAE si cea de coordonator al CJAP/CMBAP se ocupa in baza prevederilor art. 96 alin. (7) lit. e) din Legea nr. 1/2011.
(2) Conditiile de ocupare a functiei de director al CJRAE/CMBRAE si de coordonator al CJAP/CMBAP, precum si organizarea concursului sunt reglementate prin metodologia de ocupare a functiilor de conducere din invatamantul preuniversitar, aprobata prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
(3) Functia de director al CJRAE/CMBRAE se ocupa numai de absolventi cu studii superioare de licenta sau studii superioare de masterat, cu specializarea in psihologie, pedagogie, psihopedagogie speciala ori sociologie, avand o vechime in specialitate de minimum 5 ani si cel putin gradul II.
(4) Directorul CJRAE/CMBRAE este degrevat partial de norma didactica, cu obligatie de catedra de 4-6 ore, constand in activitati de consiliere psihopedagogica, conform art. 8 din Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.865/2011 privind aprobarea Normelor metodologice pentru stabilirea obligatiei didactice de predare a personalului de conducere din inspectoratele scolare, unitatile de invatamant, unitatile conexe, precum si a personalului de indrumare si control din inspectoratele scolare si a personalului didactic din casele corpului didactic.
(5) Salarizarea directorului CJRAE/CMBRAE se face conform legislatiei in vigoare.
Art. 18. – (1) Personalul didactic si didactic auxiliar al CJRAE/CMBRAE va fi incadrat de catre directorul CJRAE/CMBRAE, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
(2) Ocuparea posturilor didactice rezervate/vacante/nou-infiintate din cabinetele de asistenta psihopedagogica si din cabinetele logopedice interscolare se realizeaza prin concurs.
(3) Concursul pentru ocuparea posturilor didactice este organizat de catre CJRAE/CMBRAE prin intermediul comisiei de concurs, aprobata de consiliul de administratie, care valideaza rezultatele concursului.
(4) Ocuparea posturilor didactice auxiliare si administrative se va realiza in baza prevederilor art. 91 din Legea nr. 1/2011.
Art. 19. – CJRAE/CMBRAE poate sa angajeze colaboratori in regim de cumul sau plata cu ora, fara a depasi numarul de posturi/catedre aprobat anual.
Art. 20. – Personalul didactic auxiliar si nedidactic isi desfasoara activitatea avand durata timpului de munca de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana.

Capitolul V
Evaluarea personalului

Art. 21. – Domeniile de competenta ale personalului didactic auxiliar si nedidactic vor fi stipulate in fisele postului, insotite de fise de evaluare. Fisele de post si, respectiv, fisele de evaluare se elaboreaza si se avizeaza anual de catre directorul CJRAE/CMBRAE, cu aprobarea consiliului de administratie. In functie de aceste documente se realizeaza evaluarea anuala a acestor categorii de personal.
Art. 22. – Evaluarea anuala a directorului CJRAE/CMBRAE se face de catre consiliul de administratie al CJRAE/CMBRAE, in baza unei fise de post si a unei fise de evaluare specifice, elaborate de catre acesta.
Art. 23. – Evaluarea personalului didactic care isi desfasoara activitatea in centre si cabinete de asistenta psihopedagogica si centre si cabinete logopedice interscolare se realizeaza conform art. 19 din anexa nr. 1 si art. 20 din anexa nr. 2.

Capitolul VI
Dispozitii finale

Art. 24. – In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului regulament, fiecare CJRAE, precum si CMBRAE isi vor elabora propriul regulament de ordine interioara.
Art. 25. – Regulamentul-cadru privind organizarea si functionarea centrelor judetene/al municipiului Bucuresti si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica este prevazut in anexa nr. 1.
Art. 26. – Regulamentul-cadru privind organizarea si functionarea centrelor si cabinetelor logopedice interscolare este prevazut in anexa nr. 2.
Art. 27. – Regulamentul-cadru privind organizarea si functionarea centrelor scolare pentru educatie incluziva este prevazut in anexa nr. 3.
Art. 28. – Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentul regulament.
Art. 29. – Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

ANEXA Nr. 1
la regulament

REGULAMENT-CADRU
privind organizarea si functionarea centrelor judetene/al
municipiului Bucuresti si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica

Capitolul I
Dispozitii generale

Art. 1. – (1) Centrele judetene de asistenta psihopedagogica (CJAP), respectiv Centrul Municipiului Bucuresti de Asistenta Psihopedagogica (CMBAP) sunt structuri in cadrul centrului judetean de resurse si asistenta educationala (CJRAE)/Centrului Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala (CMBRAE) ce ofera servicii de asistenta psihopedagogica/psihologica, in baza prevederilor art. 99 alin. (6) lit. a) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, care functioneaza in fiecare judet, respectiv in municipiul Bucuresti si sunt finantate, coordonate, monitorizate si evaluate de catre CJRAE/CMBRAE.
(2) Cabinetele de asistenta psihopedagogica functioneaza in unitati de invatamant preuniversitar si asigura asistenta psihopedagogica unui numar de 800 de elevi sau de 400 de prescolari.
(3) Cabinetele de asistenta psihopedagogica functioneaza in unitatile de invatamant la care sunt inmatriculati cel putin 800 de elevi. Unitatile de invatamant cu mai putin de 800 de elevi beneficiaza de serviciile de asistenta psihopedagogica ale unui cabinet interscolar de asistenta psihopedagogica.
(4) Cabinetul interscolar de asistenta psihopedagogica ofera servicii de asistenta psihopedagogica unui numar de cel putin doua unitati de invatamant care impreuna au un efectiv de 400 de prescolari sau 800 de elevi.
Art. 2. – (1) CJAP/CMBAP sunt institutii subordonate financiar, metodologic si organizatoric CJRAE/CMBRAE.
(2) Activitatile cabinetelor de asistenta psihopedagogica sunt coordonate metodologic de catre CJAP/CMBAP.
(3) De activitatea CJAP/CMBAP raspund coordonatorul CJAP/CMBAP si directorul CJRE/CMBRAE.
(4) Finantarea CJAP/CMBAP si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica se asigura de la bugetul consiliului judetean/sectorului municipiului Bucuresti, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat prin bugetele locale ale consiliilor judetene si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in baza prevederilor art. 99 alin. (5) si art. 110 alin. (3) din Legea nr. 1/2011.
(5) CJAP/CMBAP prezinta, la cererea directorului CJRAE/CMBRAE, rapoarte periodice privind activitatea proprie.
Art. 3. – (1) CJAP/CMBAP organizeaza actiuni de cunoastere si consiliere psihopedagogica a prescolarilor/elevilor, realizate individual si colectiv, actiuni cu parintii si cu cadrele didactice, prin consultatii individuale si colective, precum si actiuni de colaborare cu comunitatile locale, in scopul orientarii scolare si profesionale, orientarii carierei elevilor, activitati de consiliere individuala si de grup a elevilor cu manifestari deviante, prin informare, documentare, consiliere, acestea fiind monitorizate si evaluate periodic de CJRAE/CMBRAE.
(2) Cabinetele de asistenta psihopedagogica din unitatile de invatamant asigura in permanenta informarea, cunoasterea si consilierea psihopedagogica a prescolarilor/elevilor, prin consultatii individuale si colective, actiuni de indrumare a parintilor si a cadrelor didactice si de colaborare cu comunitatile locale, in scopul orientarii scolare, profesionale si a carierei elevilor.
Art. 4. – Consiliul judetean/local asigura, prin intermediul CJRAE/CMBRAE, tuturor centrelor si cabinetelor de asistenta psihopedagogica spatii si dotari corespunzatoare in cabinete destinate exclusiv desfasurarii activitatilor de cunoastere si consiliere psihopedagogica a prescolarilor/elevilor in cadrul unitatilor de invatamant, cu sprijinul inspectoratului scolar judetean/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti.
Art. 5. – CJAP/CMBAP colaboreaza in cadrul CJRAE/CMBRAE cu unitati si institutii de invatamant, cu directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului, cu agentiile judetene de ocupare si formare profesionala, cu alte organizatii guvernamentale si neguvernamentale, cu inspectoratul judetean de politie – compartimentul prevenire, precum si cu alte persoane juridice care au atributii in domeniul educatiei.
Art. 6. – Orientarea scolara si profesionala, precum si alte activitati desfasurate in cadrul CJAP/CMBAP si in cabinetele de asistenta psihopedagogica se realizeaza prin interventie, asistenta psihologica, metode psihopedagogice si de consiliere in cariera.
Capitolul II
Organizarea CJAP/CMBAP si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica

Art. 7. – (1) Categoriile de personal care functioneaza in cadrul CJAP/CMBAP sunt:
a) personal de conducere;
b) personal didactic;
c) personal didactic auxiliar.
(2) Personalul de conducere – coordonatorul CJAP/CMBAP – poate fi profesor cu specializarea in pedagogie, psihopedagogie, psihologie, sociologie ori psihopedagogie speciala sau, in mod exceptional, profesor absolvent al Facultatii de Filosofie-Istorie, promotiile 1978-1989, grupe optionale de psihologie, pedagogie, sociologie, avand cel putin gradul didactic II si o vechime de minimum 5 ani in activitatea de asistenta psihopedagogica.
(3) Ocuparea functiei de coordonator al CJAP/CMBAP se face prin concurs organizat de consiliul de administratie al CJRAE/CMBRAE, conform metodologiilor elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului privind organizarea si desfasurarea concursului pentru functiile de director si director adjunct din unitatile de invatamant.
(4) Coordonatorul CJAP/CMBAP este degrevat partial de norma didactica, cu obligatie de catedra de 4-6 ore, constand in activitati de consiliere psihopedagogica, conform art. 9 din Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.865/2011 privind aprobarea Normelor metodologice pentru stabilirea obligatiei didactice de predare a personalului de conducere din inspectoratele scolare, unitatile de invatamant, unitatile conexe, precum si a personalului de indrumare si control din inspectoratele scolare si a personalului didactic din casele corpului didactic.
(5) Salarizarea coordonatorului CJAP/CMBAP se face conform legislatiei in vigoare.
Art. 8. – In cadrul CJAP/CMBAP/cabinetelor de asistenta psihopedagogica, functia didactica este de consilier scolar, prin care se intelege: profesor psihopedagog/psihopedagogie speciala, profesor psiholog, profesor sociolog, profesor pedagog cu specializari conform centralizatorului aprobat prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
Art. 9. – In cadrul CJAP/CMBAP functiile didactice auxiliare sunt: asistent social, informatician si secretar, in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare.
Art. 10. – Structura organizatorica, statul de functii si numarul de personal didactic si didactic auxiliar din structura CJAP/CMBAP sunt aprobate anual de catre inspectoratul scolar judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, la propunerea CJRAE/CMBRAE.
Art. 11. – Posturile de profesori consilieri scolari din cabinetele de asistenta psihopedagogica sunt prevazute in statul de functii al CJRAE/CMBRAE.
Art. 12. – Incadrarea CJAP/CMBAP, precum si a cabinetelor scolare si interscolare de asistenta psihopedagogica cu personal didactic si didactic auxiliar se face pe baza concursului organizat de catre CJRAE/CMBRAE si avizat de catre inspectoratul scolar judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti.

Capitolul III
Functionarea CJAP/CMBAP si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica

Sectiunea 1
Stabilirea normei didactice

Art. 13. – (1) Norma didactica aferenta postului de profesor consilier scolar din cadrul CJAP/CMBAP se stabileste in baza prevederilor art. 262 din Legea nr. 1/2011.
(2) Norma didactica aferenta postului de profesor consilier scolar din cadrul CJAP/CMBAP cuprinde un numar de 40 de ore/saptamana, repartizate astfel:
a) 18 ore/saptamana care constau in: activitati de asistenta psihopedagogica, desfasurate individual si colectiv cu prescolarii/elevii, consiliere, orientare, reorientare scolara si profesionala, activitati de consiliere a parintilor si a cadrelor didactice;
b) 22 de ore/saptamana care constau in: activitati de pregatire metodico-stiintifica si complementara, stabilirea masurilor si intocmirea programelor de interventie si evaluare psihopedagogica, activitati de documentare stiintifica, colaborarea cu comunitatile locale, participarea la sedinte cu parintii, la comisiile metodice si consiliile pedagogice cu tematica specifica, centralizarea datelor pentru elaborarea materialelor informative pe problematica orientarii scolare si profesionale la nivel judetean, intocmirea si realizarea de programe de informare si consiliere privind cariera, elaborarea unor studii sociopsihopedagogice.
Art. 14. – (1) Norma didactica aferenta postului de profesor consilier scolar din cabinetele de asistenta psihopedagogica se stabileste in baza prevederilor art. 262 din Legea nr. 1/2011.
(2) Norma didactica aferenta postului de profesor consilier scolar din cabinetele de asistenta psihopedagogica cuprinde un numar de 40 de ore/saptamana, repartizate astfel:
a) 18 ore/saptamana care constau in: activitati de asistenta psihopedagogica, desfasurate individual si colectiv cu prescolarii/elevii, orientare, reorientare scolara si profesionala, activitati de consiliere a prescolarilor, elevilor, parintilor, cadrelor didactice, activitati/ore in cadrul curriculumului la decizia scolii, in functie de solicitarile unitatii de invatamant si in acord cu planul-cadru;
b) 22 de ore/saptamana care constau in: activitati de pregatire metodico-stiintifica si complementara, stabilirea masurilor si intocmirea programelor de prevenire si interventie psihoeducationala, activitati metodico-stiintifice, colaborarea cu comunitatile locale, participarea la sedinte si lectorate cu parintii, la comisiile metodice si consiliile profesorale cu tematica specifica.
Sectiunea a 2-a
Atributiile CJAP/CMBAP si ale cabinetelor
de asistenta psihopedagogica

Art. 15. – CJAP/CMBAP au urmatoarele atributii:
a) ofera informare, consiliere, documentare si indrumare pentru prescolari/elevi, parinti si cadre didactice in problematici specifice: cunoastere si autocunoastere, adaptarea elevilor la mediul scolar, adaptarea scolii la nevoile elevilor, optimizarea relatiilor scoala-elevi-parinti;
b) asigura prin intermediul metodelor, procedeelor si tehnicilor specifice prevenirea si diminuarea factorilor care determina tulburari comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic;
c) realizeaza investigarea psihopedagogica a copiilor si elevilor;
d) propun si organizeaza programe de orientare a carierei elevilor in unitatile de invatamant;
e) asigura servicii de consiliere si cursuri pentru parinti;
f) coordoneaza si sprijina cabinetele de asistenta psihopedagogica si cabinetele interscolare din unitatile de invatamant preuniversitar;
g) colaboreaza cu personalul de la agentiile locale de ocupare si formare profesionala;
h) sprijina si asigura asistenta si consilierea metodologica a cadrelor didactice;
i) elaboreaza studii psihosociologice privind optiunile elevilor claselor terminale vizand calificarile profesionale prin invatamantul profesional si liceal, precum si tipurile de unitati de invatamant din cadrul retelei si alte tipuri de studii in functie de nevoile identificate;
j) sunt implicate alaturi de inspectoratul scolar judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti in examinarea propunerilor tuturor unitatilor de invatamant preuniversitar din retea si a ofertei privind planul de scolarizare;
k) monitorizeaza proiectele/programele, parteneriatele educationale interne sau internationale derulate pe plan local cu autoritatile din invatamant, autoritatile locale, asociatii si fundatii cu preocupari in domeniu vizand problematica consilierii, orientarii scolare, profesionale si a carierei elevilor;
l) monitorizeaza, prin intermediul profesorilor consilieri scolari proprii, situatiile de abandon scolar ridicat, risc privind consumul de droguri, tulburari comportamentale din unitatile de invatamant preuniversitar din judet/municipiul Bucuresti in care din motive obiective nu au putut fi normate posturi in cabinete scolare, urmand sa prezinte rapoarte semestriale;
m) recomanda parintilor consultarea altor institutii pentru problemele care nu sunt de competenta sa – centre logopedice, comisii de expertiza, cabinete medicale, cabinete psihologice etc.;
n) coordoneaza si sprijina cadrele didactice din cabinetele de asistenta psihopedagogica in vederea perfectionarii curente si prin grade didactice;
o) colaboreaza cu cabinetele logopedice;
p) colaboreaza cu mediatorii scolari;
q) asigura servicii de consiliere si asistenta psihopedagogica pentru copiii cu cerinte educative speciale;
r) organizeaza grupuri de intervizare;
s) coordoneaza proiectele si activitatile de consiliere individuala si de grup ale elevilor cu manifestari deviante.
Art. 16. – Cabinetele de asistenta psihopedagogica si cabinetele interscolare de asistenta psihopedagogica au urmatoarele atributii:
a) asigura informarea si consilierea prescolarilor/elevilor, parintilor si cadrelor didactice pe diferite problematici: cunoastere si autocunoastere, adaptarea elevilor la mediul scolar, adaptarea scolii la nevoile elevilor, optimizarea relatiilor scoala-elevi-parinti etc.;
b) asigura, prin intermediul metodelor, procedeelor si tehnicilor specifice, prevenirea si diminuarea factorilor care determina tulburari comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic;
c) realizeaza investigarea psihopedagogica a copiilor si elevilor;
d) propun si organizeaza programe de orientare scolara, profesionala si a carierei elevilor in unitatile de invatamant unde isi desfasoara activitatea;
e) propun in cadrul curriculumului la decizia scolii cursuri optionale vizand dezvoltarea personala a elevilor;
f) asigura servicii de consiliere si cursuri pentru parinti;
g) sprijina si asigura asistenta si consilierea metodologica a cadrelor didactice;
h) elaboreaza studii psihosociologice privind optiunile elevilor claselor terminale vizand calificarile profesionale din invatamantul profesional si liceal;
i) recomanda parintilor consultarea altor institutii pentru problemele care nu sunt de competenta lor – centre logopedice, comisii de expertiza, cabinete medicale, cabinete psihologice etc.;
j) colaboreaza cu cabinetele logopedice;
k) colaboreaza cu cadrele didactice itinerante si de sprijin;
l) colaboreaza cu mediatorii scolari;
m) asigura servicii de consiliere si asistenta psihopedagogica pentru copiii cu cerinte educationale speciale;
n) colaboreaza cu diverse institutii si organizatii neguvernamentale care ofera servicii si desfasoara activitati in sfera educationala.
Art. 17. – (1) Profesorul consilier scolar din cabinetele scolare de asistenta psihopedagogica are urmatoarele obligatii in unitatea de invatamant preuniversitar unde isi desfasoara activitatea:
a) stabilirea, aprobarea si afisarea programului de lucru la cabinetul de asistenta psihopedagogica;
b) prezentarea in consiliul profesoral al unitatii de invatamant a unui raport de activitate semestrial care sa cuprinda informatii privind: numarul de copii/elevi, parinti, cadre didactice care au beneficiat de servicii de consiliere si asistenta psihopedagogica, masurile ameliorative propuse pentru situatiile de criza, situatiile speciale si masurile intreprinse pentru rezolvarea/ameliorarea acestora, alte informatii solicitate de unitatea de invatamant;
c) colaborarea cu personalul didactic al unitatii de invatamant in care functioneaza;
d) participarea la consiliile profesorale, sedintele cu parintii si, dupa caz, la alte actiuni organizate de unitatea de invatamant;
e) organizarea de lectorate pentru parinti cu tematica specifica;
f) participarea, la solicitarea unitatii de invatamant, la diverse proiecte si programe educationale.
(2) Unitatea de invatamant are urmatoarele obligatii fata de profesorul consilier scolar din cabinetele scolare de asistenta psihopedagogica:
a) asigura spatiul pentru functionarea cabinetului, necesar desfasurarii in cele mai bune conditii a activitatilor de consiliere si asistenta psihopedagogica;
b) asigura serviciile de igienizare si dotare a cabinetului de consiliere si asistenta psihopedagogica;
c) asigura toate drepturile prevazute de legislatia in vigoare.
Art. 18. – Consilierii scolari care isi desfasoara activitatea in cabinetele de asistenta psihopedagogica si in cabinetele interscolare de asistenta psihopedagogica vor utiliza urmatoarele documente: planul de activitati, registrul de evidenta a activitatilor, fisa de consiliere/psihopedagogica, fise de orientare a carierei si alte documente specifice activitatii de consiliere.
Art. 19. – (1) Atributiile personalului de conducere, ale personalului didactic, ale personalului didactic auxiliar si ale personalului nedidactic din centrele si cabinetele de asistenta psihopedagogica sunt prevazute in regulamentul de organizare si functionare si in regulamentul de ordine interioara ale CJAP/CMBAP, precum si in fisa postului si sunt monitorizate anual de catre CJRAE/CMBRAE.
(2) Fisele de post se aproba anual de catre directorul CJRAE/CMBRAE, respectiv de catre coordonatorul CJAP/CMBAP, cu avizul consiliului de administratie, pentru personalul din cabinetele de asistenta psihopedagogica.

Sectiunea a 3-a
Evaluarea personalului

Art. 20. – Evaluarea anuala a coordonatorului CJAP/CMBAP se face de catre consiliul de administratie al CJRAE/CMBRAE, in baza unei fise de post si a unei fise de evaluare specifice, propuse de catre directorul CJRAE/CMBRAE si avizate de catre consiliul de administratie.
Art. 21. – Domeniile de competenta ale personalului didactic din cadrul CJAP/CMBAP si din cabinetele de asistenta psihopedagogica vor fi stipulate in fisele postului, insotite de fise de evaluare. Fisele de post si, respectiv, fisele de evaluare se elaboreaza si se avizeaza anual de catre directorul CJRAE/CMBRAE, cu aprobarea consiliului de administratie, la propunerea coordonatorului CJAP/CMBAP. In functie de aceste documente se realizeaza evaluarea anuala a profesorilor consilieri scolari.
Art. 22. – Domeniile de competenta ale personalului didactic auxiliar vor fi stipulate in fisele postului, insotite de fisele de evaluare. Fisele de post si, respectiv, fisele de evaluare se elaboreaza si se avizeaza anual de catre directorul CJRAE/CMBRAE, cu aprobarea consiliului de administratie, la propunerea coordonatorului CJAP/CMBAP, in functie de aceste documente realizandu-se evaluarea anuala a personalului didactic auxiliar.
Capitolul IV
Dispozitii finale

Art. 23. – Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale CJAP/CMBAP, precum si a cabinetelor de asistenta psihopedagogica se asigura in baza prevederilor art. 110 alin. (3) din Legea nr. 1/2011.
Art. 24. – CJAP/CMBAP, precum si cabinetele de asistenta psihopedagogica pot beneficia in cadrul CJRAE/CMBRAE de sprijin material si financiar din partea unor persoane fizice sau juridice, conform legislatiei in vigoare.
Art. 25. – Spatiile destinate activitatilor de consiliere si asistenta psihopedagogica din unitatile de invatamant vor fi folosite pentru acest tip de activitati. In mod exceptional, in situatia in care nu exista suficiente spatii, consiliul de administratie al unitatii de invatamant stabileste utilizarea cabinetelor de consiliere si asistenta psihopedagogica si pentru alte activitati scolare.
Art. 26. – Personalul didactic si didactic auxiliar din cadrul CJAP/CMBAP, precum si din cabinetele de asistenta psihopedagogica beneficiaza de toate drepturile prevazute de Legea nr. 1/2011.

ANEXA Nr. 2
la regulament

REGULAMENT-CADRU
privind organizarea si functionarea centrelor si
cabinetelor logopedice interscolare

Capitolul I
Dispozitii generale

Art. 1. – (1) Centrele si cabinetele logopedice interscolare, denumite in continuare CLI, sunt structuri de invatamant special integrat ale invatamantului preuniversitar, finantate, coordonate, monitorizate si evaluate de centrul judetean de resurse si asistenta educationala (CJRAE)/Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si de Asistenta Educationala (CMBRAE).
(2) CLI sunt structuri de invatamant special integrat pentru copiii/elevii cu cerinte educative speciale, care prezinta tulburari de limbaj si de comunicare, precum si dificultati de invatare specifice.
Art. 2. – Activitatea desfasurata in CLI consta in terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare, precum si in elaborarea si realizarea unor programe/proiecte specifice, corespunzatoare principalelor disfunctionalitati ale limbajului si comunicarii.
Art. 3. – Activitatea desfasurata in CLI consta in terapia tulburarilor de limbaj si de comunicare. In competenta profesorilor logopezi din cadrul CLI intra urmatoarele tulburari de limbaj si de comunicare:
a) tulburarile de pronuntie/articulare;
b) tulburarile de ritm si fluenta a vorbirii;
c) tulburarile limbajului scris-citit;
d) tulburarile de dezvoltare a limbajului;
e) tulburarile de voce;
f) alte tulburari de limbaj care influenteaza negativ adaptarea scolara si sociala a copiilor.
Art. 4. – Activitatea desfasurata in CLI are urmatoarele obiective:
a) depistarea, evaluarea si identificarea tulburarilor de limbaj si de comunicare la copiii prescolari inscrisi sau nu in gradinite si la scolarii mici;
b) asigurarea caracterului preventiv al activitatii de terapie logopedica, prin acordarea unei atentii prioritare copiilor prescolari cu tulburari de limbaj inscrisi in gradinite, in scopul prevenirii instalarii dificultatilor de invatare a scrisului si cititului la varsta scolara;
c) orientarea terapiei logopedice spre corectare, recuperare, compensare, adaptare si integrare scolara si sociala;
d) corectarea tulburarilor de limbaj si de comunicare in vederea diminuarii riscului de esec scolar;
e) sprijinirea cadrelor didactice in abordarea personalizata a copiilor/elevilor cu tulburari de limbaj si comunicare.
Art. 5. – Activitatea de indrumare logopedica a cadrelor didactice din invatamantul prescolar si primar cu privire la activitatea de interventie logopedica se realizeaza de catre profesorii logopezi din CLI prin:
a) participarea/organizarea la/unor actiuni de informare si consiliere logopedica in unitatile scolare si prescolare arondate fiecarui profesor logoped;
b) actiuni metodice de indrumare/consiliere logopedica a cadrelor didactice din scoli si gradinite, in vederea sprijinirii procesului de corectare a tulburarilor usoare de limbaj;
c) dezbateri tematice privind importanta consolidarii limbajului in procesul dezvoltarii generale a copilului, conditie esentiala a unei integrari scolare si sociale optime.
Art. 6. – Incadrarea cu personal didactic calificat a CLI se face conform legislatiei in vigoare.
Art. 7. – (1) Interventiile logopedice se desfasoara in centre logopedice, cabinete logopedice, organizate de regula in scolile sau in gradinitele de masa.
(2) Spatiile destinate activitatilor de logopedie din cadrul unitatilor de invatamant vor fi folosite pentru acest tip de activitati. In mod exceptional, in situatia in care nu exista suficiente spatii, consiliul de administratie al unitatii de invatamant stabileste utilizarea cabinetelor de logopedie si pentru alte activitati scolare.
(3) Identificarea spatiilor unde se desfasoara activitatile logopedice se stabileste de catre unitatile de invatamant, in colaborare cu profesorul logoped, asigurandu-se pe parcursul zilei accesul parintilor si al copiilor in cabinet.
(4) Intr-un CLI pot functiona unul sau mai multe cabinete logopedice, in functie de numarul copiilor si al elevilor din unitatile de invatamant din zona arondata/sector care au nevoie de terapie logopedica, precum si de numarul profesorilor logopezi normati si incadrati.
(5) Activitatea logopedica se desfasoara in cabinetele logopedice dotate conform normelor metodologice cu cel mult 2 profesori logopezi, care isi planifica activitatile in ture diferite.
(6) Unitatile de invatamant au urmatoarele obligatii fata de profesorii logopezi din CLI:
a) asigura spatiul necesar desfasurarii in cele mai bune conditii a activitatii de terapie logopedica;
b) asigura servicii de igienizare a cabinetelor de terapie logopedica;
c) asigura toate drepturile prevazute de legislatia in vigoare.
Art. 8. – (1) Finantarea CLI se asigura de la bugetul consiliului judetean/sectorului municipiului Bucuresti, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat prin bugetele locale ale consiliilor judetene si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in baza prevederilor art. 99 alin. (5) si art. 110 alin. (3) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011.
(2) Conform prevederilor legale, CLI pot beneficia de sponsorizari din partea unor persoane fizice si juridice, a unor organizatii guvernamentale si neguvernamentale nationale si internationale.
Capitolul II
Normarea, incadrarea si organizarea activitatii profesorilor logopezi

Art. 9. – (1) Numarul posturilor de profesori logopezi se stabileste de catre CJRAE/CMBRAE conform prevederilor legale, cu avizul consiliului judetean/inspectoratului scolar judetean/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti, in functie de:
a) numarul copiilor din gradinite;
b) numarul elevilor din clasele I-IV;
c) in unitatile cu predare in limba minoritatilor nationale, profesorii logopezi vor satisface conditiile de limba.
(2) Un profesor logoped acopera o zona de interventie/ circumscriptie logopedica de cel putin 500 de copii/elevi din gradinite si din clasele I-IV.
(3) Repartizarea zonelor de interventie din teritoriul alocat CLI se realizeaza de catre comisia metodica a CLI, in functie de numarul copiilor/elevilor si de numarul de profesori logopezi incadrati. Se va tine cont si de apropierea unitatilor de invatamant arondate de CLI.
(4) Depistarea copiilor/elevilor cu tulburari de limbaj din zona de interventie logopedica arondata, planificarea activitatii si programarea copiilor la cabinet se vor realiza in decurs de o luna de la inceputul fiecarui an scolar.
(5) Activitatile de reevaluare/reexaminare se realizeaza la inceputul semestrului al II-lea, timp de doua saptamani.
Art. 10. – (1) Pe parcursul unui an scolar un profesor logoped lucreaza cu un efectiv de 15-40 copii/elevi cu tulburari de limbaj.
(2) Norma didactica aferenta postului de profesor logoped din CLI cuprinde un numar de 40 de ore/saptamana, repartizate astfel:
a) 16 ore/saptamana desfasurate in cadrul CLI, care constau in: depistarea, evaluarea si identificarea tulburarilor de limbaj si de comunicare; corectarea tulburarilor de limbaj si de comunicare prin programe de interventie specifice; consilierea parintilor si a cadrelor didactice in problematica specifica;
b) 24 de ore/saptamana care constau in: activitati de pregatire metodico-stiintifica si complementara, stabilirea masurilor si intocmirea programelor de prevenire si interventie logopedica, activitati metodico-stiintifice, colaborarea cu comunitatile locale.
(3) Activitatea logopedica se poate desfasura zilnic intre orele 8,00-19,00, in cabinetele logopedice din sediu, in CLI, in functie de orarul unitatilor de invatamant preuniversitar din care provin copiii.
(4) Durata unei activitati de terapie logopedica este de regula de 45 de minute, realizandu-se in afara orelor de curs.
(5) Forma de organizare este activitatea cu grupe mici de 2-4 copii sau individual, in functie de urmatoarele criterii:
a) tipul tulburarii de limbaj;
b) gravitatea tulburarii de limbaj;
c) varsta copilului/elevului;
d) colaborarea cu familia, vizand receptivitatea, implicarea activa in procesul terapeutic, posibilitatea de raspuns la programarea propusa etc.
Art. 11. – (1) Activitatea profesorilor logopezi din CLI se desfasoara in conformitate cu atributiile si responsabilitatile prevazute in fisa postului, precum si cu normele deontologice ale profesiei.
(2) Activitatea este esalonata in etape si vizeaza urmatoarele obiective specifice:
a) identificarea, depistarea si inregistrarea copiilor sesizati din zona de interventie logopedica, examinarea de catre fiecare profesor logoped, la inceputul fiecarui an scolar, a tuturor copiilor prescolari din grupele mari din gradinite, a elevilor din clasa pregatitoare si a celor din clasa I din toate unitatile care apartin circumscriptiei logopedice;
b) inregistrarea copiilor cu tulburari de limbaj in fisele de depistare avizate de catre directorul unitatii in care s-a facut depistarea;
c) convocarea copiilor cu tulburari de limbaj la CLI, pe baza de invitatii scrise adresate parintilor;
d) examinarea logopedica complexa si psihopedagogica a copiilor consiliati/sprijiniti, in colaborare cu familia, cu cadrele didactice si cu consilierul scolar, acolo unde este cazul, in scopul identificarii tuturor factorilor care au influentat evolutia limbajului si a comunicarii copilului;
e) formularea diagnosticului si prognosticului pentru fiecare copil/elev evaluat;
f) proiectarea activitatii de terapie a tulburarilor de limbaj si de comunicare identificate;
g) interventia terapeutic-recuperatorie in concordanta cu diagnosticul logopedic al copiilor/elevilor examinati;
h) evaluarea periodica a progreselor realizate de elevi si reproiectarea activitatii de interventie.
Art. 12. – Evidenta copiilor/elevilor cu tulburari de limbaj se realizeaza prin urmatoarele documente:
a) fise de depistare;
b) registre de evidenta a copiilor cu tulburari de limbaj care sunt consiliati/sprijiniti in CLI, realizate pe an scolar;
c) registre de evidenta a prezentei copiilor la sedintele de corectare programate;
d) fisa logopedica – instrument de consemnare a datelor anamnezice, a demersului terapeutic si a dinamicii corectarii;
e) programe de terapie logopedica pe tip de tulburare.
Art. 13. – (1) Coordonarea metodologica a profesorilor logopezi din CLI este asigurata de catre un profesor logoped coordonator, care conduce si comisia metodica a CLI respectiv.
(2) Profesorul logoped coordonator este numit prin decizie a directorului CJRAE/CMBRAE, la propunerea comisiei metodice a profesorilor logopezi, ca urmare a respectarii procedurii interne.
(3) Procedura interna este elaborata de catre consiliul de administratie al CJRAE/CMBRAE.
Art. 14. – Relatiile profesorului logoped cu directorii unitatilor scolare sunt relatii de colaborare, comunicare si sunt circumscrise de normele etico-profesionale.
Art. 15. – Normele de incadrare, salarizare si premiere a profesorilor logopezi din CLI se stabilesc conform legislatiei in vigoare.
Art. 16. – (1) In CLI pot fi incadrati profesori logopezi cu specializarile psihopedagogie speciala, psihologie sau pedagogie, in baza prevederilor art. 247 lit. h) din Legea nr. 1/2011.
(2) Formarea initiala, incadrarea si formarea continua a cadrelor didactice din CLI se reglementeaza prin legislatia scolara in vigoare.
Art. 17. – Consiliile locale/ale sectoarelor municipiului Bucuresti asigura unitatilor de invatamant in care functioneaza CLI baza materiala necesara desfasurarii eficiente a activitatii: mobilier, echipamente, aparatura specifica.
Art. 18. – Baza materiala recomandata a cabinetelor logopedice cuprinde urmatoarele:
a) material didactic: audiovideo, oglinda logopedica, copiator, calculator, truse logopedice, atlase logopedice, jocuri pentru dezvoltarea limbajului, casete, dischete etc.;
b) materiale psihopedagogice speciale: teste pentru examinarea limbajului, probe pentru cunoasterea varstei psihologice;
c) teste de evaluare a proceselor psihice;
d) probe de evaluare a nivelului de cunostinte.

Capitolul III
Evaluarea personalului

Art. 19. – Evaluarea anuala a coordonatorului CLI se face de catre consiliul de administratie al CJRAE/CMBRAE, in baza unei fise de post si a unei fise de evaluare specifice propuse de catre directorul CJRAE/CMBRAE si avizate de catre consiliul de administratie.
Art. 20. – Domeniile de competenta ale personalului didactic din CLI vor fi stipulate in fisele postului, insotite de fisele de evaluare. Fisele de post si, respectiv, fisele de evaluare se elaboreaza si se avizeaza anual de catre directorul CJRAE/CMBRAE, cu aprobarea consiliului de administratie, la propunerea coordonatorului CLI, in functie de aceste documente realizandu-se evaluarea anuala a profesorilor logopezi.

Capitolul IV
Dispozitii finale

Art. 21. – Reteaua care cuprinde CLI este propusa de CJRAE/CMBRAE si este avizata pentru conformitate de catre inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti.
Art. 22. – CLI sunt numerotate la nivelul judetelor/municipiului Bucuresti.
Art. 23. – In vederea integrarii si reabilitarii copiilor/elevilor cu cerinte educative speciale in/prin comunitate, inspectoratele scolare vor aviza un numar suficient de posturi de profesor logoped, corelat cu populatia scolara.
Art. 24. – Personalul didactic din CLI beneficiaza de toate drepturile prevazute in Legea nr. 1/2011.

ANEXA Nr. 3
la regulament

REGULAMENT-CADRU
privind organizarea si functionarea centrelor scolare
pentru educatie incluziva

Capitolul I
Dispozitii generale

Art. 1. – (1) Centrul scolar pentru educatie incluziva reprezinta cadrul institutional de actiune care asigura accesul la educatie tuturor copiilor, prin educatie formala si servicii educationale acordate copiilor cu cerinte educationale speciale, scolarizati atat in invatamantul special, cat si in invatamantul de masa, precum si personalului care este implicat in educatia acestora.
(2) Centrul scolar pentru educatie incluziva este o unitate de invatamant cu personalitate juridica, care face parte din reteaua scolara, fiind organizata de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, avand ca scop si finalitate recuperarea, compensarea, reabilitarea si integrarea scolara si sociala a diferitelor categorii de copii/elevi/tineri cu deficiente.
(3) Activitatile specifice procesului de invatamant din centrul scolar pentru educatie incluziva se afla sub indrumarea si coordonarea inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti, iar documentele emise vor fi echivalente celor emise de orice unitate de invatamant preuniversitar din tara.
(4) In sensul prezentului regulament-cadru, termenii si sintagmele specifice invatamantului special si special integrat se definesc dupa cum urmeaza:
a) deficienta – absenta, pierderea sau alterarea unei structuri ori a unei functii anatomice, fiziologice sau psihice a individului, rezultand in urma unei maladii, unui accident ori a unei perturbari, care ii impiedica participarea normala la activitate in societate;
b) incapacitate – limitari functionale cauzate de disfunctionalitati, deficiente fizice, intelectuale sau senzoriale, de conditii de sanatate ori de mediu si care reduc posibilitatea individului de a realiza o activitate motrica sau cognitiva ori un comportament;
c) dizabilitate – rezultatul sau efectul unor relatii complexe dintre starea de sanatate a individului, factorii personali si factorii externi care reprezinta circumstantele de viata ale acestui individ;
d) educatie speciala – ansamblul proceselor de punere in aplicare a programelor, activitatilor de invatare si asistenta complexa de recuperare-compensare psihoterapeutica, medicala, sociala si culturala, adaptate persoanelor care nu reusesc independent sa atinga, temporar sau pe toata durata scolarizarii, un nivel de dezvoltare corespunzator varstei, pentru formarea competentelor de baza in vederea pregatirii pentru viata de adult;
e) integrare scolara – procesul de adaptare a persoanei cu cerinte educationale speciale la normele si cerintele scolii pe care o urmeaza, de stabilire a unor relatii afective pozitive cu membrii grupului scolar (clasa) si de desfasurare cu succes a activitatilor scolare;
f) incluziune scolara – procesul permanent de imbunatatire a serviciilor oferite de unitatile de invatamant pentru a cuprinde in procesul de educatie toti membrii comunitatii, indiferent de caracteristicile, dezavantajele sau dificultatile acestora;
g) cerinte educationale speciale (CES) – necesitati educationale suplimentare, complementare, care solicita o scolarizare adaptata particularitatilor individuale si celor caracteristice unei anumite deficiente sau tulburari/dificultati de invatare, precum si o asistenta complexa.
Art. 2. – Centrul scolar pentru educatie incluziva colaboreaza cu unitati de invatamant, cu unitati conexe ale invatamantului preuniversitar, cu universitatile, cu directiile judetene de asistenta sociala si protectia copilului, cu autoritatile locale, cu operatorii economici, cu organizatii neguvernamentale, cu reprezentanti ai comunitatii locale, precum si cu persoane fizice din tara si din strainatate care au preocupari in domeniul educatiei.
Art. 3. – Centrul scolar pentru educatie incluziva dispune de planuri de invatamant, programe scolare, de manuale si metodologii didactice alternative, adaptate tipului si gradului de dizabilitate, in baza prevederilor art. 53 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011.
Capitolul II
Scopul, obiectivele, responsabilitatile si atributiile
centrului scolar pentru educatie incluziva

Art. 4. – Scopul centrului scolar pentru educatie incluziva este reprezentat de instruirea, educarea, recuperarea si integrarea sociala a copiilor, elevilor si tinerilor cu CES.
Art. 5. – Centrul scolar pentru educatie incluziva desfasoara activitati de predare-invatare-evaluare, normate in baza legislatiei in vigoare, si dezvolta servicii educationale in domeniul educatiei incluzive, de tipul: formare, informare, documentare, consiliere, proiecte si programe etc.
Art. 6. – Obiectivele centrului scolar pentru educatie incluziva sunt urmatoarele:
a) interventia directa, prin oferirea de servicii psihopedagogice, psihologice si de consiliere in domeniul educatiei incluzive beneficiarilor directi: copii/elevi/tineri cu CES, parinti, cadre didactice din scolile de masa, membri ai comunitatii locale;
b) informarea, formarea continua/perfectionarea si consilierea personalului didactic in domeniul educatiei incluzive;
c) oferirea de suport metodico-stiintific in domeniul educatiei incluzive pentru cadrele didactice din scolile de masa;
d) oferirea de servicii de invatare, de pregatire pentru viata de adult.
Art. 7. – (1) Centrul scolar pentru educatie incluziva are urmatoarele atributii:
a) realizeaza depistarea precoce si asigura interventia timpurie in cazul copiilor cu CES;
b) scolarizeaza copii/elevi/tineri cu diverse grade si tipuri de deficienta;
c) realizeaza terapii specifice pentru copiii cu CES din invatamantul special si din invatamantul de masa;
d) evalueaza si urmareste evolutia scolara a copiilor cu CES prin intermediul comisiei interne de expertiza complexa;
e) intocmeste dosarul copiilor/elevilor/tinerilor cu CES si il trimite catre comisia de evaluare si orientare scolara si profesionala din cadrul centrului judetean de resurse si asistenta educationala (CJRAE)/Centrului Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala (CMBRAE);
f) face propuneri de reorientare dinspre scoala speciala spre scoala de masa si invers, prin intermediul comisiei interne de expertiza complexa, in baza prevederilor art. 54 alin. (1) din Legea nr. 1/2011;
g) realizeaza si aplica planuri de servicii individualizate pentru fiecare copil/elev evaluat;
h) realizeaza adaptari curriculare si asigura asistenta psiho-educationala a copiilor/elevilor cu CES integrati, prin profesori itineranti si de sprijin;
i) propune servicii de sprijin si/sau terapii specifice, dupa caz;
j) ofera consiliere si asistenta psihopedagogica cadrelor didactice din invatamantul de masa care furnizeaza programe de educatie remediala;
k) promoveaza invatamantul incluziv;
l) asigura scolarizarea si asistenta educationala si terapeutica a copiilor/elevilor nedeplasabili, prin forme de scolarizare la domiciliul elevului, cu frecventa redusa, cu scutire de frecventa, comasate etc.;
m) monitorizeaza evolutia copiilor/elevilor cu CES;
n) ofera asistenta sociala si servicii in regim de semiinternat/internat/centru de zi pentru copiii/elevii cu CES care solicita acest lucru; informeaza si consiliaza familiile copiilor/elevilor cu CES cu privire la problematica educatiei acestora;
o) participa, impreuna cu CJRAE/CMBRAE, la activitati de informare, formare, perfectionare si documentare a cadrelor didactice din invatamantul obisnuit si special care se ocupa de educatia copiilor cu CES;
p) valorifica experienta psihopedagogica pozitiva si promoveaza ideile moderne privind educatia speciala prin publicatii de specialitate periodice, prin cercetare aplicativa si prin crearea de mijloace didactice;
q) asigura resursele umane si materiale necesare realizarii practicii pedagogice in domeniul educatiei speciale;
r) desfasoara activitati de cercetare si consultanta metodico-stiintifica;
s) asigura propria dezvoltare institutionala prin mijloacele legale disponibile (granturi, proiecte de finantare, sponsorizari, donatii, parteneriate etc.);
t) colaboreaza cu institutiile care promoveaza alternativele educationale aprobate si cu toate institutiile din comunitatea locala implicate in problematica copiilor;
u) in vederea obtinerii unei calificari si a integrarii in viata activa a tinerilor cu CES, se pot organiza ateliere protejate, in baza prevederilor art. 55 alin. (2) din Legea nr. 1/2011.
(2) Atributiile personalului didactic, didactic-auxiliar si nedidactic al centrelor scolare pentru educatie inclusiva sunt derivate din atributiile prevazute la alin. (1) si sunt stipulate in fisa postului.
Capitolul III
Serviciile oferite de centrul scolar pentru educatie
incluziva si beneficiarii acestor servicii

Art. 8. – Centrul scolar pentru educatie incluziva asigura urmatoarele servicii specializate:
a) educatie speciala si specializata a copiilor/elevilor/tinerilor cu dizabilitati;
b) compensare prin terapii specifice pentru copiii/elevii cu dificultati de invatare, dificultati de dezvoltare, dificultati de adaptare, tulburari de limbaj, tulburari de comportament, dizabilitati mintale, senzoriale, fizice, neuromotorii si asociate;
c) evaluarea psihopedagogica a competentelor fundamentale la finalul claselor a II-a, a IV-a, a VI-a si a IX-a;
d) evaluarea, diagnosticarea, orientarea scolara si profesionala a elevilor din clasa a IX-a;
e) asistenta educationala si terapeutic-recuperatorie pentru copiii/elevii cu CES integrati in unitatile de invatamant de masa;
f) informare si consiliere pentru parinti;
g) informarea si consilierea cadrelor didactice;
h) cercetare psihopedagogica si elaborare de studii de specialitate;
i) testare si consiliere psihologica.
Art. 9. – De serviciile centrului scolar pentru educatie incluziva beneficiaza:
a) prescolari si scolari din invatamantul special si din cel de masa;
b) parinti sau apartinatori legali ai copiilor;
c) personalul angajat in unitatile de invatamant sau in alte institutii care actioneaza in domeniul educatiei speciale a copiilor;
d) elevi/studenti care efectueaza module de practica pedagogica;
e) membri ai comunitatii locale.

Capitolul IV
Comisia interna de expertiza complexa

Art. 10. – In vederea exercitarii in mod corespunzator a atributiilor care ii revin comisiei de evaluare si orientare scolara si profesionala din cadrul CJRAE/CMBRAE, in fiecare unitate de invatamant cu personalitate juridica din invatamantul special se infiinteaza si functioneaza comisia interna de expertiza complexa.
Art. 11. – Comisia interna de expertiza complexa are ca scop principal realizarea unei evaluari complexe (fizice, psihologice, intelectuale si sociale) a copilului/elevului/tanarului cu CES in vederea sprijinirii comisiei de evaluare si orientare scolara si profesionala din cadrul CJRAE/CMBRAE in luarea unor decizii corecte, in interesul suprem al copilului.
Art. 12. – Comisia interna de expertiza complexa are urmatoarele atributii:
a) efectueaza monitorizarea completa a activitatii copiilor/elevilor/tinerilor din zona sa de actiune, sector, judet, indiferent de forma de scolarizare pe care o urmeaza;
b) valideaza/invalideaza diagnosticul psihologic si cel educational;
c) transmite comisiei de orientare scolara si profesionala din cadrul CJRAE/CMBRAE dosarul complet al copiilor/elevilor/tinerilor cu CES din invatamantul special si special integrat, precum si recomandari psihologice de orientare scolara si profesionala;
d) transmite comisiei de orientare scolara si profesionala din cadrul CJRAE/CMBRAE dosarul complet al copiilor/elevilor/tinerilor care au intrerupt scolarizarea, au studii incomplete, nu au urmat nicio forma de scolarizare, au depasit cu peste 3 ani varsta clasei scolare, aflati in situatie de repetentie sau cu dificultati grave de invatare, care au tulburari de comportament ori au fost marginalizati si face recomandari psihologice de orientare scolara si profesionala;
e) asigura repartizarea pe grupe/clase/ani de studiu a copiilor/elevilor/tinerilor cu CES din unitatile scolare de invatamant special la inceputul anului scolar, dupa criterii obiective (diagnostic, gradul deficientei, nivelul psihointelectual, gradul de integrare socio-scolara);
f) elaboreaza, realizeaza si urmareste realizarea planului de servicii individualizat al copilului/elevului cu CES;
g) fundamenteaza din punct de vedere psihopedagogic reevaluarea absolventilor clasei a IX-a din unitati de invatamant special, in vederea orientarii profesionale;
h) efectueaza reevaluarea anuala a copiilor/elevilor cu CES (la cererea parintilor, reprezentantului legal sau a cadrelor didactice), in vederea orientarii scolare;
i) propune comisiei de orientare scolara si profesionala din cadrul CJRAE/CMBRAE schimbarea diagnosticului sau reorientarea scolara cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului de expertiza scolara ori in situatia in care se constata schimbarea conditiilor pentru care s-a eliberat certificatul.
Art. 13. – Categoriile de copii/elevi/tineri evaluate de comisia interna de expertiza complexa sunt urmatoarele:
a) toti copiii/elevii/tinerii cu CES inscrisi in invatamantul special si special integrat;
b) copiii/elevii/tinerii propusi spre evaluare de catre CJRAE/CMBRAE;
c) copiii/elevii/tinerii propusi spre evaluare de catre conducerile unitatilor din invatamantul de masa;
d) copiii/elevii/tinerii propusi spre evaluare de catre parintii acestora;
e) copiii/elevii/tinerii propusi spre evaluare de catre centrele de plasament;
f) copiii/elevii/tinerii propusi spre evaluare de catre centrele de primire a minorilor; copiii/elevii/tinerii propusi spre evaluare de catre medicii de familie, medicii pediatri, medicii neuropsihiatri, medicii oftalmologi, medicii neurologi, medicii ORL-isti;
g) copiii/elevii/tinerii propusi spre evaluare de catre unitatile de invatamant cu dubla subordonare: Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Justitiei, Ministerul Sanatatii etc.
Art. 14. – Comisia interna de expertiza complexa se infiinteaza prin decizie a directorului unitatii de invatamant.
Art. 15. – (1) Comisia interna de expertiza complexa are urmatoarea componenta:
a) coordonatorul comisiei, ales de consiliul profesoral al unitatii de invatamant special si numit prin decizie de catre directorul unitatii;
b) membri permanenti: un profesor de educatie speciala, un profesor psihopedagog, de preferinta cel care se ocupa de psihodiagnoza in unitatea scolara, medicul unitatii scolare, asistentul social al unitatii scolare;
c) membri nepermanenti, cadre didactice care lucreaza efectiv cu copilul/elevul/tanarul ce urmeaza a fi evaluat: profesorul psihopedagog, profesorul de educatie speciala, profesorul-educator, profesorul itinerant si de sprijin.
(2) Coordonatorul comisiei interne de expertiza complexa este un profesor din unitatea de invatamant special, titular, absolvent al uneia dintre specializarile psihologie, psihopedagogie, pedagogie, cu gradul didactic I si o vechime de cel putin 5 ani in invatamantul special sau special integrat.
(3) Activitatea de evaluare continua a comisiei interne de expertiza complexa este trecuta ca sarcina in fisa postului si trebuie evaluata ca atare. Avand in vedere ca activitatea din cadrul comisiei interne de expertiza complexa prezinta particularitati si necesita eforturi deosebite din partea membrilor acesteia, conducerile unitatilor de invatamant din care fac parte membrii comisiei vor tine cont de aceasta in acordarea premiilor, gradatiilor de merit, recompenselor, distinctiilor etc.
(4) Comisia interna de expertiza complexa functioneaza pe intreaga perioada a anului scolar. Ea se intruneste bilunar in sedinte ordinare si ori de cate ori este necesar in sedinte extraordinare.
(5) Pentru asigurarea unor hotarari corecte si obiective, membrii comisiei interne de expertiza complexa nu pot fi membri cu drept de vot ai comisiei de evaluare si orientare scolara si profesionala din cadrul CJRAE/CMBRAE, dar ei pot fi invitati pentru clarificarea unor cazuri mai dificile.
Art. 16. – Comisia interna de expertiza complexa colaboreaza cu:
a) comisia de orientare scolara si profesionala din cadrul CJRAE/CMBRAE;
b) comisia de protectie a copilului judeteana/a sectorului municipiului Bucuresti;
c) centrele logopedice interscolare;
d) centrele de asistenta psihopedagogica;
e) unitatile de invatamant preuniversitar;
f) asociatii neguvernamentale.
Art. 17. – (1) Diagnosticarea copiilor, elevilor si tinerilor cu CES se face in baza prevederilor art. 50 alin. (3) din Legea nr. 1/2011.
(2) Dosarul copilului/elevului cuprinde:
1. cererea parintilor/tutorilor;
2. copii ale actelor de identitate ale parintilor/tutorilor si ale copiilor/elevilor/tinerilor cu CES;
3. certificatul de incadrare intr-un grad de deficienta, dupa caz;
4. certificatul medical sau scrisoarea medicala;
5. raportul si recomandarea comisiei interne de expertiza complexa;
6. fisa psihopedagogica;
7. fisa de traseu educational;
8. rezultatul anchetei sociale;
9. caracterizarea profesorului diriginte.
Art. 18. – (1) Este interzisa inscrierea de catre conducerea unitatii de invatamant special a unui copil/elev in cadrul invatamantului special fara prezentarea, in prealabil, a hotararii comisiei pentru orientare scolara si profesionala din cadrul CJRAE/CMBRAE.
(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) sau nerespectarea hotararii comisiei interne de expertiza complexa cu privire la orientarea scolara si profesionala a copilului atrage sanctionarea disciplinara, in conditiile legii, a persoanei vinovate.

Capitolul V
Structura organizatorica

Art. 19. – Centrul scolar pentru educatie incluziva se organizeaza si functioneaza ca unitate de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica, in conformitate cu prevederile legale.
Art. 20. – Structura organizatorica a centrului scolar pentru educatie incluziva se stabileste in concordanta cu prevederile legale in vigoare.

Capitolul VI
Resurse umane: formatiunile de studiu, normarea,
incadrarea, salarizarea, evaluarea personalului

Art. 21. – (1) Activitatea de predare-invatare-evaluare din centrul scolar pentru educatie incluziva se desfasoara pe nivelurile si formatiunile de studiu prevazute la alin. (2)-(5), in baza prevederilor art. 23 din Legea nr. 1/2011.
(2) Copiii/elevii/tinerii cu diferite grade si tipuri de deficiente beneficiaza de toate serviciile oferite de centrul scolar de educatie incluziva, inclusiv cele de terapii specifice, indiferent de nivelul de invatamant pe care il frecventeaza.
(3) Pentru copiii/elevii/tinerii cu deficiente usoare si/sau medii, grupele/clasele cuprind in medie 10 elevi, dar nu mai putin de 8 si nu mai mult de 12.
(4) Pentru copiii/elevii/tinerii cu deficiente grave, grupele/clasele cuprind in medie 5 elevi, dar nu mai putin de 4 si nu mai mult de 6.
(5) Pentru copiii/elevii/tinerii cu deficiente senzoriale multiple sau cu autism, grupele/clasele cuprind in medie 3 elevi, dar nu mai putin de 2 si nu mai mult de 4.
Art. 22. – (1) In cadrul centrului scolar pentru educatie incluziva exista posibilitatea redistribuirii posturilor/catedrelor in functie de continutul activitatii proiectate.
(2) Personalul didactic, didactic-auxiliar si nedidactic al centrului scolar pentru educatie incluziva va fi angajat prin concurs organizat de catre consiliul de administratie al unitatii, in baza prevederilor art. 254 alin. (3) si (4) si art. 248 alin. (5) din Legea nr. 1/2011.
Art. 23. – (1) Functiile, normele didactice si conditiile de ocupare a catedrelor/posturilor din centrul scolar pentru educatie incluziva sunt:
a) profesor pentru invatamant prescolar – un post pentru fiecare grupa cu program normal sau doua posturi pentru fiecare grupa cu program prelungit, cu norma didactica de 16 ore saptamanal;
b) profesor psihopedagog – un post pentru fiecare grupa de prescolari, cu norma didactica de 16 ore saptamanal, cu calificare in psihopedagogie speciala, psihologie sau pedagogie;
c) profesor de educatie speciala pentru activitatile de predare in invatamantul primar pentru elevi cu deficiente senzoriale, cu norma didactica de 16 ore saptamanal, cu calificare in psihopedagogie speciala, psihologie sau pedagogie;
d) profesor de educatie speciala pentru activitatile de predare in invatamantul primar si gimnazial pentru elevi cu deficiente mintale, cu norma didactica de 16 ore saptamanal, cu calificare in psihopedagogie speciala, psihologie sau pedagogie;
e) profesor, cu diferite specialitati, pentru activitatile de predare in invatamantul gimnazial, liceal si postliceal pentru elevi cu deficiente senzoriale, cu norma didactica de 16 ore saptamanal;
f) profesor psihopedagog, profesor psiholog scolar, profesor logoped, profesor de psihodiagnoza, kinetoterapeut – un post la fiecare grupa/clasa, cu norma didactica de 16 ore saptamanal, cu calificare in psihopedagogie speciala, psihologie, pedagogie sau kinetoterapie, dupa caz;
g) profesor-educator – un post la fiecare grupa/clasa, cu norma didactica de 20 de ore saptamanal;
h) profesor de instruire practica pentru activitatile de instruire practica, cu norma didactica de 20 de ore saptamanal;
i) profesor itinerant si de sprijin – un post la 8 copii/elevi cu deficiente moderate si usoare sau la 4 copii/elevi cu deficiente grave, profunde sau asociate, integrati in invatamantul de masa, cu norma didactica de 16 ore saptamanal, cu calificare in psihopedagogie speciala, psihologie sau pedagogie;
j) profesor de educatie speciala pentru scolarizarea la domiciliu – o catedra la 4 copii/elevi/tineri cu dizabilitati nedeplasabili, cu norma didactica de 16 ore saptamanal, cu calificare in psihopedagogie speciala, psihologie sau pedagogie.
(2) Pentru ocuparea functiilor didactice prevazute la alin. (1) lit. d), f) si g) este necesar un stagiu atestat de pregatire teoretica si practica in educatia speciala, in baza prevederilor art. 248 alin. (5) din Legea nr. 1/2011.
Art. 24. – Personalul didactic auxiliar din centrul scolar pentru educatie incluziva este format din:
a) bibliotecar – un post in unitatile cu personalitate juridica;
b) informatician – un post in unitatile cu personalitate juridica;
c) instructor de educatie extrascolara sau pedagog scolar – un post pentru doua clase de elevi;
d) asistent social – un post in unitatile cu personalitate juridica;
e) secretar – un post in unitatile cu personalitate juridica;
f) administrator financiar – un post in unitatile cu personalitate juridica;
g) administrator de patrimoniu – un post in unitatile cu personalitate juridica.
Art. 25. – Personalul nedidactic din centrul scolar pentru educatie incluziva este format din:
a) medic pediatru – un post pentru fiecare unitate cu personalitate juridica;
b) medic specialist – 1/2 post la unitatile scolare unde exista cabinete de specialitate dotate;
c) asistent medical – un post pe tura pentru unitatile cu internat saptamanal ori semestrial sau un post pe unitate in celelalte unitati scolare;
d) infirmiera – un post pe tura la 50 de elevi, iar la clasele de elevi cu dizabilitati severe, profunde si asociate se normeaza un post la doua clase de elevi;
e) supraveghetor de noapte – un post la doua clase de elevi interni;
f) bucatar, muncitor la bucatarie – un post pe tura la unitatile de invatamant cu cantina;
g) muncitor calificat – un post pe unitate;
h) ingrijitor – un post la 250 m2 de suprafata de curatat;
i) sofer – un post pentru unitatile dotate cu mijloace de transport.
Art. 26. – Personalul didactic, didactic auxiliar si nedidactic din centrul scolar pentru educatie incluziva beneficiaza de toate drepturile prevazute de Legea nr. 1/2011.
Art. 27. – (1) Directorul centrului scolar pentru educatie incluziva este cadru didactic cu specialitatea psihopedagogie speciala, psihologie sau pedagogie, cu o vechime de cel putin 5 ani in invatamantul special si gradul didactic II, numit prin concurs organizat de unitatea de invatamant, prin intermediul consiliului de administratie, in baza prevederilor art. 257 din Legea nr. 1/2011.
(2) Directorul centrului scolar pentru educatie incluziva incheie contract de management cu presedintele consiliului judetean/primarul sectorului municipiului Bucuresti pe raza caruia se afla unitatea de invatamant.
Art. 28. – Ocuparea posturilor in centrul scolar pentru educatie incluziva se realizeaza prin concurs, in baza prevederilor art. 248 si 254 din Legea nr. 1/2011.
Art. 29. – Centrul scolar pentru educatie incluziva poate sa angajeze colaboratori in regim de cumul sau plata cu ora, fara a depasi numarul de posturi/catedre aprobat anual.
Art. 30. – Personalul didactic auxiliar, conform art. 249 din Legea nr. 1/2011, isi desfasoara activitatea avand durata timpului de munca de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana.
Art. 31. – Personalul nedidactic isi desfasoara activitatea cu norma de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana.
Art. 32. – Domeniile de competenta ale personalului didactic auxiliar si nedidactic sunt cele stipulate in normativele aflate in vigoare, precum si in regulamentul de ordine interioara al centrului scolar pentru educatie incluziva. In functie de aceste documente se realizeaza evaluarea anuala a acestor categorii de personal.
Art. 33. – Evaluarea anuala a personalului didactic din centrul scolar pentru educatie incluziva se face de catre conducerea centrului si de catre consiliul de administratie al acestuia, conform atributiilor mentionate in fisa postului.

Capitolul VII
Finantarea si baza materiala a centrului
scolar pentru educatie incluziva

Art. 34. – Finantarea activitatii centrului scolar pentru educatie incluziva se asigura de la bugetul consiliului judetean/sectorului municipiului Bucuresti, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat prin bugetele locale ale consiliilor judetene si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in baza prevederilor art. 99 alin. (5) si art. 110 alin. (3) din Legea nr. 1/2011.
Art. 35. – (1) Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea centrul scolar pentru educatie incluziva fac parte din domeniul public judetean, respectiv al municipiului Bucuresti si sunt in administrarea consiliului judetean, respectiv a consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea, prin consiliile de administratie ale unitatii.
(2) Celelalte componente ale bazei materiale a centrului scolar pentru educatie incluziva sunt de drept proprietatea acestuia si sunt administrate de catre consiliile de administratie ale acestuia.
Art. 36. – Centrul scolar pentru educatie incluziva poate beneficia de sprijin material si financiar din partea unor persoane fizice sau juridice din tara si din strainatate, in conditiile legii.
Art. 37. – Centrul scolar pentru educatie incluziva poate obtine venituri proprii din activitati specifice, prin contract de
prestari de servicii, in baza prevederilor art. 108 alin. (1) si (2) din Legea nr. 1/2011.
Art. 38. – Copiii si tinerii cu CES scolarizati in unitatile de invatamant special sau de masa, inclusiv cei scolarizati in alt judet decat cel de domiciliu, beneficiaza de asistenta sociala constand in asigurarea alocatiei zilnice de hrana, rechizitelor scolare, cazarmamentului, imbracamintei si a incaltamintei in cuantum egal cu cele alocate copiilor aflati in sistemul de protectie a copilului, precum si de gazduire gratuita in internate sau centrele de asistare pentru copiii cu CES din cadrul directiilor generale judetene/a municipiului Bucuresti de asistenta sociala si protectia copilului.
Art. 39. – Baza materiala recomandata a centrului scolar pentru educatie incluziva cuprinde urmatoarele spatii/utilitati:
a) sali de clasa;
b) cabinete pentru terapii specifice si consiliere;
c) cabinet pentru comisia interna de expertiza complexa;
d) sala de sport si cabinet de cultura fizica medicala/kinetoterapie;
e) laboratoare si cabinete pentru invatarea limbilor straine si de informatica;
f) ateliere pentru activitati practice sau de profesionalizare;
g) sala de festivitati;
h) ludoteca;
i) biblioteca/centru de documentare metodico-stiintifica si in domeniul legislatiei scolare, care dispune si de o sala de lectura;
j) baza logistica necesara desfasurarii activitatilor de formare si de editare a materialelor didactice;
k) sala de mese si bloc alimentar;
l) spatii de cazare si dormitoare;
m) spalatorie;
n) spatii de joaca special amenajate pentru copii.

Capitolul VIII
Dispozitii finale

Art. 40. – In centrul scolar pentru educatie incluziva se interzic activitatile de propaganda politica, prozelitismul religios sau activitatile care incalca normele generale de moralitate.
Art. 41. – In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului regulament-cadru, centrul scolar pentru educatie incluziva isi elaboreaza regulamentul de ordine interioara.